Det røde korset er blant verdens mest kjente og respekterte symboler. Menneskeliv avhenger av at det er slik. Derfor har vi strenge regler for bruk av Røde Kors-logoen.
Visuell profil
Røde Kors´ visuelle profil skal benyttes i alt kommunikasjonsmateriell, både trykksaker og digitalt. Målet er at Røde Kors skal stå frem som én organisasjon og ha et enhetlig uttrykk i hele Norge.
Dette får vi til ved å bruke anbefalt logo, felles mal på materiell og felles skrifttyper, farger og elementer.
Under finner du en oversikt over hvordan de forskjellige elementene i Røde Kors' visuelle profil skal brukes.
Har du spørsmål om bruk av Røde Kors sin visuelle profil?
Røde Kors hovedfont og alternative fonter til hvert sitt formål.
Fargepalett hovedfarger, sekundærfarger og tilleggsfarger
Røde Kors sine grafiske tilleggselementer er et kvadrat og en vinkel/pil, begge med utgangspunkt i korset.
Grafiske humanitære ikoner
Her følger eksempler på prinsipper for bruk av profilen ved ulike behov og flater.
Ved å fjerne barrierer for tilgjengelighet vil nettsiden bli bedre for alle. Mennesker med nedsatt funksjonsevne er avhengig av informasjon og tjenester som er tilgjengelige.