ungdom som prater med en voksen Vis bildetekst
Ragnhild Helen Phil Konstad (17) er en del av ekspertpanelet til Kors på halsen. Her med Nelli Kongshaug, leder i Kors på Halsen. Foto: Ingeborg Øien Thorsland

Kors på Halsen i 40 år

Siden Røde Kors åpnet samtaletilbudet Kors på halsen på midten av 80-tallet har verden endret seg enormt. Men utfordringene barn og unge sliter med er likevel mye det samme.

– Når jeg leser gamle rapporter slår det meg at barn og unge lurer på det samme i dag, som da Kors på halsen ble startet i 1984, sier Nelli Kongshaug, som leder Kors på halsen.

– Ungdom er ungdom, og skal gjennom det samme i dag, som for 40 år siden, de skal finne seg selv, finne sin identitet, og på sett og vis er det bra at det er konstant.

Nelli Kongshaug

Samtidig mener Kongshaug at verden rundt barn og unge har endret seg mye.

– Mobil, internett og sosiale medier er ekstra dimensjoner som unge i dag må bale med, i tillegg til de utfordringene som alltid har ligget for dem som vokser opp.

Flere tar opp psykisk helse

En ting som trekkes frem er at psykisk helse generelt er mer oppe i dagen enn tidligere.

– Selv om tallene for hvor mange som sliter med psykiske utfordringer er nokså stabile, har det de siste årene blitt stadig flere som tar opp temaet når de kontakter Kors på halsen.

Akkurat hva dette skyldes er vanskelig å si, men Kongshaug tror at mindre stigma, og mulighet for å kontakte Kors på halsen over chat har vært avgjørende.

– I tillegg til at psykisk helse er blitt mer normalisert, og noe man snakker mer om i dag, er det nok også lettere å åpne seg opp over chat, fordi følelsen av anonymitet er større enn for eksempel over telefon.

Nelli Kongshaug

 

Fortsatt viktig å bli hørt

– Når barn og ungdom tar kontakt med oss får de mulighet til å snakke med trygge voksenpersoner, som har tid til dem, helt anonymt. Kors på halsen er her for å lytte, reflektere og snakke med de som trenger det. Enten det er om alvorlige utfordringer, eller fine opplevelser de bare ville dele, sier Kongshaug.

Hun mener anonymiteten er avgjørende for at de som benytter seg av tjenesten skal kunne dele personlige utfordringer de står i.

– Om man for eksempel tar opp utfordringer med en lærer, kommer man til å møte den samme læreren i gangene eller i klasserommet, men med oss velger de helt selv når de vil ta kontakt, sier hun.

Viktig at ungdommen blir lyttet til

Ragnhild Helen Phil Konstad (17) er en del av ekspertpanelet til Kors på halsen. Der hun og andre ungdommer er med å utvikle tjenesten.

– For noen år siden fikk jeg selv bruk for noen å snakke med. Det at man kan ha en samtale med en anonym og trygg voksenperson, som man ikke trenger å forholde seg til igjen føltes veldig fint.

Ragnhild Helen Phil Konstad
portrett av to damer
Ragnhild Helen (t.h) synes det er fint å være med å utvikle et tilbud hun selv har hatt bruk for.

Konstad sier at ungdomstiden kan være kaotisk, og at et samtaletilbud kan være fint på temaer som ikke alltid er like lett å diskutere med noen man kjenner. Derfor ville hun være mede å utvikle samtaletilbudet.

– Jeg så at Kors på halsen søkte etter folk til ekspertpanelet og tenkte det var fint å kunne være med å utvikle en tjeneste jeg selv har sett nytten av.

Hun mener at det er viktig å involvere målgruppen for å gjøre Kors på halsen enda bedre.

– Barn og unge vet hva barn og unge trenger, så det er veldig bra at det finnes et ungdomspanel.

Ragnhild Helen Phil Konstad

 

Noe av det positive Konstad trekker frem er mangfoldet i gruppen og de gode diskusjonene. Ekspertpanelet er satt sammen av rundt 10 medlemmer mellom 12-17 år, som møtes seks ganger i året.

– Hvert møte får vi en oppsummering av hvordan Kors på halsen har jobbet med innspillene våre fra forrige møte, sier Konstad, som mener det er viktig at ungdommen blir lyttet til

Fakta om Kors på Halsen

• Kors på halsen er Norges eneste hjelpelinje for barn opp til 18 år, hvor de kan snakke om akkurat hva de selv ønsker.

• Tjenesten er basert på barns rett til å bli hørt, og jobber etter barnekonvensjonen.

• Kors på halsen het tidligere Barn og unges kontakttelefon og åpnet 1.august 1984.

• Det er helt anonymt å ta kontakt, og Kors på halsen tilbyr samtaler på chat, telefon og mail. I tillegg har tjenesten en egen nettside hvor barn og unge kan gi støtte, råd og tips til hverandre.

• Kors på halsen har åpent alle dager, hele året.

• De største enkelttemaene barn og unge snakker om i dag er selvmord, forelskelse, angst, fakta om kropp og selvskading.

• I 2012 sparket vi i gang med prosjektet «Barn og ungdom er eksperter på eget liv» etter å ha brukt 2011 på å rekruttere ungdom. I dag er ekspertpanelet en viktig del av Kors på halsen.